Blogolj!

Szent Márton maga az adakozó egyház - Matl Péter szobra Munkácson

Szép és gondolkodtató a szobor. Matl Péter megint örökké valót alkotott. Nekünk és örökké valóságnak egyaránt.

Matl Péter munkácsi szobrászművész november 12-én így vallott az aznap felavatott Szent Márton szobra keletkezéséről: „Ez egy ihletett szobor, belső kényszerből fakadt, télen, hidegben, síruhában faragtam a kertemben, hittel, lelkesedéssel, nagyon nehezen faragható mészkőből, mely tele volt 2-3 cm-es csigákkal, a véső minduntalan kifordította a csigákat a helyükön lyukak tátongtak, úgyhogy lassan haladtam vele. A készülő szobor fejében egy kb. 20 cm hosszú őshal szálkája volt tisztán kivehető, melyet – amikor flexeltem – sajnos nem fényképeztem le, de tisztán kivehető volt a gerince, feje, farka, de a forma miatt le kellett faragnom”.

Amikor készen lett a mű, akkor Matl művész úr a szoborparkja közepébe állította fel: pont három templomtorony metszéspontjában. Az egyik szomszédja ugyanis ortodox templomot épített a saját telkén, a nyugati oldalon – egy másik kertben – bazilita nővérek görög katolikus kolostort építettek és kápolnájuk tornya pont a kertjére néz, kelet felé pedig, a háztetők felett a római katolikus Székesegyház templomtornya magasodik fel. Úgyhogy Matl Péter Márton püspöke fogta össze ezeket, az egymással nem mindig békességben élő egyházakat. De aztán 2016, Szent Márton éve végén a helyére került szobor, annak a munkácsi székesegyháznak az udvarára, ahova az alkotó gyermekkora óta jár.

Nem árt ezeket az „apróságot” rögzíteni, hiszen a művészettörténetben később senki sem kérdezi meg azt, hogy valójában milyenek is voltak egy alkotás körülményei... Bár az is igaz, hogy végső soron csak és kizárólag magán a művészen múlik, hogy az ihletett művet elkészíti-e vagy sem. Ahogy Matl fogalmaz: „Millió okot lehet kitalálni, hogy miért nem: nincs rá pénz, nincs megrendelés, anyag, szerszám, idő, valami potyog az égből, és ilyenkor a művészen múlik, hogy azt az Isteni szikrát, ami megkeresi őt, megvalósítja-e kőben, fában vagy nem. Ez nagy felelősség, amit személyesen minden művésznek fel kell vállalnia”.

 

Szent Márton – Matl Péter megfogalmazásában

 

És akkor nézzük magát a művet.

Elvitathatatlan, hogy minden kornak megvoltak a szépség, hős ideáljai, példaképei, melyeket a művészek igyekeztek legjobb tudásuk szerint ábrázolni. A középkor lovagi eszméjének példaképe volt például a lovas vitéz. Matl Péter megfogalmazásában Szent Márton püspök alakja maga az adakozó egyház. Az alak inkább a mellette álló templom neogótikus tornya, alatta a koldus Z betűként megvonaglott alakja a sudár, felfelé törekvő toronyszerű forma alatti fájdalom cikkcakk formája. A koldus könyörgő kezei egy kicsit lángocskák – az isteni tűz, amely megérintette a római katonatisztet, akinek munkája a gyilkolás volt. Ezekre borul sátorként a palást, amely maga az egyház, katolikus hit. A két alakot alul átfogja, átöleli a lúd, amely ebben az esetben – a legenda szerint – az isteni gondviselés szimbóluma. Az egész kompozíció egy homokórát is ábrázol, utalván az időre, amelyben állandó és változó értékek váltják egymást.

Majnek Antal a munkácsi görög katolikus egyházmegye segédpüspöke és Mecsiszlav Mocsinszkij lembergi megyéspüspök szentelték fel a szobrot

 

Szép és gondolkodtató a szobor. Matl Péter megint örökké valót alkotott. Nekünk és örökké valóságnak egyaránt.

 

 

http://kulturvilag.blogstar.hu/./pages/kulturvilag/contents/blog/31682/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?